İşsizlik Sigortası Devlet Payının % 1’den % 0,5’e Düşürülmesinin Maaş ve SGK Uygulamalarına Etkisi Var Mı?

İşsizlik Sigortası Devlet Payının % 1’den % 0,5’e Düşürülmesinin Maaş ve SGK Uygulamalarına Etkisi Var Mı?
Yayınlama: 23.06.2026
Düzenleme: 23.06.2026 16:59
A+
A-

İşsizlik Sigortası Devlet Payının % 1’den % 0,5’e Düşürülmesinin Maaş ve SGK Uygulamalarına Etkisi Var Mı?

4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’nun 49 uncu maddesinde, işsizlik sigortasının gerektirdiği ödemeler ile hizmet ve yönetim giderlerinin karşılanması amacıyla sigortalılar, işverenler ve Devlet tarafından işsizlik sigortası primi ödeneceği hüküm altına alınmıştır. Anılan maddede, işsizlik sigortası prim oranları; sigortalı payı %1, işveren payı %2 ve Devlet payı %1 olarak belirlenmiştir. Ayrıca aynı maddede;“Devlet payını yarısına kadar artırmaya veya yarısına kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.”hükmüne yer verilmiştir.

Bu yetkiye dayanılarak yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı sonrasında, belediyelerde maaş hesaplamaları ile SGK uygulamaları bakımından herhangi bir değişiklik olup olmadığı hususunda tereddütler ortaya çıkmıştır.

Yapılan Düzenleme

30/04/2026 tarihli ve 33239 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 29/04/2026 tarihli ve 11258 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile, 4447 sayılı Kanunun 49 uncu maddesi kapsamında alınan Devlet payı oranı %1’den %0,5’e düşürülmüştür.

Söz konusu düzenleme yalnızca Devlet tarafından İşsizlik Sigortası Fonuna aktarılacak payı kapsamaktadır.

Buna karşılık; Sigortalı işsizlik sigortası primi oranı %1,

İşveren işsizlik sigortası primi oranı %2,

olarak uygulanmaya devam etmektedir.

Uygulamanın Maaş Ve SGK Bildirimlerine Etkisi

İşsizlik sigortası Devlet payındaki değişiklik, çalışanlardan kesilen sigortalı payını veya işveren tarafından ödenen işsizlik sigortası primini etkilememektedir.

Bu nedenle;

İşçilerin ücretlerinden yapılan işsizlik sigortası primi kesintilerinde ve işveren hissesi olarak hesaplanan işsizlik sigortası primlerinde herhangi bir değişiklik söz konusu değildir.

Belediyelerde kullanılan maaş ve personel programlarında işsizlik sigortası prim oranlarına ilişkin parametreler genellikle sigortalı ve işveren paylarını esas almaktadır.

Devlet payındaki değişiklik, işverenler tarafından hesaplanan veya bildirilen bir unsur olmadığından;

Maaş programlarında herhangi bir parametre değişikliğine, Bordro hesaplamalarında güncellemeye, SGK prim hesaplama oranlarında revizyona gidilmesine gerek bulunmamaktadır.

Yapılan düzenleme, yalnızca İşsizlik Sigortası Fonuna Devlet tarafından yapılacak katkının oranını değiştirmekte olup, işverenlerin ve çalışanların yükümlülüklerinde herhangi bir değişiklik meydana getirmemektedir.

Mehmet YURDCU

Yazarın Tüm Yazıları İçin Tıklayın

Whatsapp Kanalımıza katılmak için tıklayın


YAZAR HAKKINDA:

23 yıllık belediye hizmeti tecrübesinin ardından emekli olan yazar, çalışma hayatı boyunca sosyal güvenlik, personel mevzuatı, bordro, maaş ve özlük işlemleri alanlarında görev yapmıştır. Emeklilik sonrasında da bilgi ve deneyimlerini paylaşmaya devam ederek, personel uygulamalarına ilişkin konularda kurumlara ve personele yönelik eğitim faaliyetleri yürütmekte, ayrıca belediyelerde kullanılan personel ve maaş uygulama programlarının geliştirilmesine katkı sağlamaktadır.

Eğitimler, belediye personeli ile birlikte uygulamalı olarak gerçekleştirilmekte olup bu kapsamda personel özlük işlemleri, maaş uygulamaları, SGK ve HİTAP işlemleri ile diğer personel süreçleri incelenmekte; hatalı veya eksik uygulamalar tespit edilerek ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda kurum personeli ile birlikte düzeltilmektedir. Böylece hem kurum uygulamalarının mevzuata uygun hale getirilmesi hem de personelin bilgi ve deneyiminin geliştirilmesi sağlanmaktadır.

Eğitim çalışmaları kapsamında, kurum personelinin uygulama içerisinde öğrenmesi ve sürdürülebilir bir bilgi birikimi oluşturması hedeflenmektedir.

Eğitim talepleriniz için bizimle iletişime geçebilirsiniz.


 

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.